Ono što se u Gimnaziji  odvija ne može se nazvati nastavom

Nakon druge nedelje nastave po korigovanom rasporedu, još nema glasova o prihvatanju predloga Tima namenjenog samoevaluaciji. U međuvremenu, Nastavničko veće, Savet roditelja i deo Školskog odbora izjasnili su se da ono što se u školi odvija ne može nazvati nastavom. Đaka koji dolaze na „nastavu“ očigledno je sve manje, a v.d. direktora održavanje i takvog simulakruma nastave, mimo odluke većine kolektiva, učenika i roditelja – ne prekida, navodi se u saopštenju profesora u obustavi nastave u Gimnaziji “Svetozar Marković” i dodaje da se problem bezbednosti, više puta pominjan u saopštenjima profesora u obustavi nastave, i dalje umanjuje dok razdori i uznemirenost rastu.

Tek usput, v.d. direktora pomene problematičnu bezbednost školske zgrade, ruiniranu i vremenom i nedavno okončanim radovima u njoj (nakon kojih se u jednoj učionici urušio plafon, u drugima sa istog visile neonke, na zidovima stajali nezaštićeni kablovi, a u toku ovog meseca se i računar zapalio zbog loših instalacija…) i oštećenjima na njoj (otpadanje delova fasade, problematična ulazna vrata kroz koja u toku uobičajene nastave prođe hiljadu đaka). Nastavljajući sa praksom prethodnog direktora za čijeg mandata su radovi u enterijeru izvođeni u toku jeseni jer nisu na vreme u toku raspusta završeni, v.d. direktora najavljuje nove hitne radove, ne precizirajući da li pritom podrazumeva i prisutnost đaka i zaposlenih u školi u toku njihovog izvođenja. Oko prostora ispred glavnog ulaza, na mesto gde je jesenas pao komad fasade, na sreću u vreme časa, još uvek ne stoji traka koja bi upozorila na potencijalno obrušavanje, iako na tom mestu u toku odmora stoje i profesori i učenici, i iako je to pitanje pokrenuto i na Nastavničkom veću i na Školskom odboru.

Ako je gdin Danilo Popov postavljen na mesto v.d. direktora sa zadatkom da obezbedi uslove i pokrene nastavu u našoj školi, njegov fokus bi trebalo da bude usmeren ka stvarnom rešavanju nakupljenih problema. Bezbednost, da, i fizička i duhovna…

Gimnazijalci imaju pravo na to, a svaki direktor obavezu da za isto preuzme odgovornost, piše u saopštenju gde se još dodaje da će profesori u obustavi nastave nastaviti da se zalažu za vraćanje institucionalne snage školi.

Nastavnici u obustavi pozvali su već danas u 18 časova na protest na gradskom trgu, prosvetne radnike, roditelje i učenike.

Nastava se svela na aktivnosti koje su sprovodili i nastavnici u obustavi

Tim za obezbeđivanje kvaliteta i razvoj ustanove sastao se prvi put 12.2.2025. kako bi sagledao situaciju nastalu pokretanjem nastave po korigovanom rasporedu. Predlog Tima je bio ispunjavanje upitnika samoevaluacije za časove predviđene korigovanim rasporedom (samoevaluacija nakon svakog održanog časa i inače je sastavni deo nastavnog procesa). Na taj predlog nije adekvatno odreagovano, odnosno kolegama nije naloženo da predaju popunjene upitnike, ali im jeste naloženo da časove upisuju kao realizovane, bez obzira na broj prisutnih đaka, pa čak i ako đaci određenom času uopšte nisu prisustvovali. Ova odluka, po rečima v.d. direktora, usmeno je dobijena od strane Školske uprave Sombor (članovi Tima koji su obavili razgovor sa direktorom sugerisali su mu da nalog traži napismeno), i kosi se sa svim pedagoškim pa i zakonskim klauzulama i otvara put manipulisanju podacima stvarajući lažnu sliku o nastavi koja teče, što je očigledno jedini cilj. V.d. direktora potvrdio je ovaj stav i na sastanku Školskog odbora 20. 2. 2025, međutim, sada, izričito rekavši da je odluka njegova i da za nju preuzima odgovornost. Samo nekoliko dana nakon toga, v.d. direktora  menja odluku i traži da se ubuduće takvi časovi upisuju kao neodržani, a već upisani na prvobitni način, da se isprave. Iz svega navedenog jasno je da je rad timova obesmišljen, budući da se njihovi zaključci zanemaruju te da se isključivo sprovode odluke koje su jednosmerno upućene od strane Ministarstva.

Profesori u obustavi nastave iskazuju iskreno žaljenje što je ustanova koja vekovima ima tradiciju od ugleda dovedena na ovaj nivo razdeljenosti sa jasnim ciljem privida održavanja nastave. Svi profesori su svesni ispunjavanja pedagoških ciljeva u obrazovnom procesu i važnosti socijalizacije učenika, te preduzimaju različite aktivnosti. Problem je što se deo tih aktivnosti predstavlja kao nastavni proces i unosi u zakonsku evidenciju, dok se suštinski ne razlikuje od onoga što su u proteklom mesecu organizovali i realizovali nastavnici u obustavi nastave. Sa druge strane, postoji i ogorčenje zbog niskih udaraca kojima su izloženi profesori u obustavi nastave od strane pojedinih kolega koji sprovode korigovani raspored – od upozorenja i pretnji da „ni slučajno” ne ometaju održavanje časova, optužbi da ih po deset u danu ulazi u učionice da bi izbrojali koliko je dece na času, do trpljenja upada na sastanke, uhođenja po skrajnutim prolazima i prenošenja informacija o rečenom i viđenom nadležnom.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *