Секретаријат за друштвене делатности одлучио се да напише деманти на реаговање суграђанке Ранке Кашиковић на свом фејсбук профилу где она наводи да се личним пратиоцима и персоналним асистентима више не исплаћује минималац за осмочасовно радно време већ им се сатница плаћа за четири или шест сати рада.
Док се асистентима и пратиоцима ускраћују средства за достојанствен живот и рад, буџет се у исто време великодушно троши, између осталог на субвенције кредита за купљене аутобусе, за нова луксузна возила јавних предузећа, реконструкције и “доградње” иза којих се крије све сем бриге за грађане, написала је Кашиковић додајући да је највећи проблем што надлежни не знају колико је тешко наћи стручне особе које би се адекватно бринуле о детету са посебним потребама а која би према пројекцији града требале да раде сада већ за нешто мање од минималца.
Из Секретаријата за друштвене делатности, тврде да је Град планирао и додатна средства за ове услуге, у износу од 10 милиона динара као и да су информације да се деци ускраћују средства нетачне.
Редакција је након демантија прочитала објаву Кашиковићке и закључила да се ова “оптужба” нигде и не спомиње али да се свакако спомиње огроман недостатак који ће деца са посебним потребама осетити у нематеријалном смислу.
Секретаријат за друштвене делатности у демантију наводи да је након уредно спроведеног поступка јавне набавке, од септембра 2024. године као пружалац обе услуге ангажована фирма „Империјал плус доо“ а с обзиром да су се уговорне обавезе тада важећег уговора у већој мери већ реализовале, Град је благовремено започео припреме око покретања новог поступка јавне набавке, кроз процену потреба корисника и разговора са стручним радницима релевантних институција, а све у циљу обезбеђивања континуираног пружања услуге, без дана прекида.
Најпре је одржан састанак са пружаоцем услуге „Империјалом плус доо“ и Интерресорном комисијом, која доноси мишљење о потреби за додатном подршком детета кроз услугу лични пратилац детета. На састанку је пружаоц услуге изнео своја досадашња запажања о пружању услуге, потребама и проблемима са којима се сусрећу. Напоменуто је да је код поједине деце који су већ дугогодишњи корисници услуге дошло до промена потреба за додатном подршком кроз ову услугу, да се услуга личног пратиоца примарно односи на подршку током боравка детета у образовној установи, како би се омогућило његово активно учешће у настави, кретању и комуникацији, као и да већина деце похађа редовну наставу у трајању од 4 до 6 часова дневно.
Како би се стекао увид у стварне потребе деце за услугом лични пратилац а на основу запажања о пружању услуге, потребама и проблемима са којима се пружаоци услуге сусрећу, предложено је да се изврши ревизија свих мишљења комисије која су старија од годину дана, што по Правилнику о раду Интерресорне комисије, комисије треба и да чини. Интерресорна комисија је извршила ревизију свих предмета, обавила процену деце и разговор са родитељима, размотривши лекарску и другу документацију.
На основу извршене ревизије Интерресорне комисије а по претходно добављеном мишљењу сваке школе понаособ у којој дете борави, донета су мишљења да за 12-оро деце више не постоји потреба за додатном подршком кроз услугу лични пратилац. Напомињемо да је са сваким мишљењем Интерресорне комисије родитељ упознат и да није било жалби, и да су потпуно нетачне информације да је услуга укинута нити да је дете коме је помоћ неопходна остало без пратиоца.
Након тога Град је одржао састанак са Центром за социјални рад, пружаоцем услуге „Империјалом плус“, представником Интерресорне комисије и директором школе „Др Светомир Бојанин“, коју похађа највећи број корисника услуге лични пратилац детета, те је напоменуто да ученици школе услугу лични пратиоц користе за подршку у доласку и одласку до школе, у фунционисању у самом школском окружењу и да услуга личног пратиоца у трајању од 4 часова до 6 часова задовољава све потребе детета.
Центар за социјални рад је истакао да код једног броја деце потреба за додатном подршком није због савладавања школског градива и помоћи у кретању и комуникацији, већ због васпитних проблема и проблема у понашању. Код такве деце, навели су, потреба за услугом личног пратиоца постоји у току боравка детета у образовној установи.
Анализом стања када је реч о услузи персоналне асистенције приметно је код појединих корисника погоршање здравственог стања и да због тога њихове потребе превазилазе услугу персоналне асистенције и односе се на услугу помоћи и неге у кући, као и да се највеће потребе корисника односе на помоћ око облачења, хигијене, припреме лаких оброка и кретања, и да се оне у континуитету реализују у трајању од максимално 6 часова дневно. Истакнуто је да Центар за социјални рад за сваког корисника израђује индивидуални план подршке како би се осигурало да сваки корисник добије подршку која је примерена његовим стварним потребама, без прекомерног или недовољно ангажовања ресурса.
Након обављене детаљне анализе потреба за услугом лични пратилац и персонални асистент, а у складу са стручним мишљењима свих релевантних институција, закључено је да обезбеђивањем услуге 6 сати дневно по кориснику (као што је случај у највећем броју градова и општина у Србији), у потпуности омогућујемо да се услуге одрже континуирано, квалитетно и доступно корисницима којима су потребне, у складу са могућностима локалног буџета.
Сходно свему наведеном, јавност мора бити упозната са свим чињеницама, а пре свега са оним да је Град Суботица један од ретких градова у којима се услуге у потпуности финансирају из градског буџета, без партиципирања родитеља, и да из године у годину повећавамо износ обезбеђен за ову услугу како бисмо омогућили што већем броју корисника којима је потребна да је користе. По важећем уговору, ради се о 140 корисника услуге за које је ангажовано 50 персоналних асистената и 90 личних пратилаца, наводи се још у демантију Секретаријата И истиче да све друго, пласирано у јавности (конкретно фејсбук налог Ранке Кашиковић ), базирано на инсинуацијама и тенденциозном изношењу непотпуних или полуистинитих информаја са намером да се у овој области социјалне заштите, где су осетљиве категорије становника, унесе немир и осећај страха.
Сазнајемо да су персонални асистенти ангажовани преко фирме “Империјал плус” из Сомбора од особе која је задужена за пратиоце из Суботице добили поруку у којој се обавептавају да је градска управа донела одлуку да се радно време асистената И личних пратилаца сведе на 6 сати дневно а у одређеним ситуацијама И на четири, од јуна месеца са разлогом да се свим корисницима којима је након ревизије Интерресорне комисије одобрено ново решење омогући услуга као и онима који сун а листи чекања већ месецима.
Молимо да размислите да ли желите да наставоте да радите под овим условима, пише у прослеђеној поруци.
Из свега можемо закључити да је потреба за асистентима већа али не довољна да се персонални асистенти И лични пратиоци ангажују на осам сати, што значи да ће на овом послу евентуално моћи да буду ангажовани они којима је ово додатан приход, нор пензионери или особе које нису стручне за овај вид посла.
Такође закључујемо да ће дужност медија ускоро бити праћење фејсбук налога грађана и грађанки Суботице јер никад се не зна – можда вас град и демантује!