Sekretarijat za društvene delatnosti odlučio se da napiše demanti na reagovanje sugrađanke Ranke Kašiković na svom fejsbuk profilu gde ona navodi da se ličnim pratiocima i personalnim asistentima više ne isplaćuje minimalac za osmočasovno radno vreme već im se satnica plaća za četiri ili šest sati rada.
Dok se asistentima i pratiocima uskraćuju sredstva za dostojanstven život i rad, budžet se u isto vreme velikodušno troši, između ostalog na subvencije kredita za kupljene autobuse, za nova luksuzna vozila javnih preduzeća, rekonstrukcije i “dogradnje” iza kojih se krije sve sem brige za građane, napisala je Kašiković dodajući da je najveći problem što nadležni ne znaju koliko je teško naći stručne osobe koje bi se adekvatno brinule o detetu sa posebnim potrebama a koja bi prema projekciji grada trebale da rade sada već za nešto manje od minimalca.
Iz Sekretarijata za društvene delatnosti, tvrde da je Grad planirao i dodatna sredstva za ove usluge, u iznosu od 10 miliona dinara kao i da su informacije da se deci uskraćuju sredstva netačne.
Redakcija je nakon demantija pročitala objavu Kašikovićke i zaključila da se ova “optužba” nigde i ne spominje ali da se svakako spominje ogroman nedostatak koji će deca sa posebnim potrebama osetiti u nematerijalnom smislu.
Sekretarijat za društvene delatnosti u demantiju navodi da je nakon uredno sprovedenog postupka javne nabavke, od septembra 2024. godine kao pružalac obe usluge angažovana firma „Imperijal plus doo“ a s obzirom da su se ugovorne obaveze tada važećeg ugovora u većoj meri već realizovale, Grad je blagovremeno započeo pripreme oko pokretanja novog postupka javne nabavke, kroz procenu potreba korisnika i razgovora sa stručnim radnicima relevantnih institucija, a sve u cilju obezbeđivanja kontinuiranog pružanja usluge, bez dana prekida.
Najpre je održan sastanak sa pružaocem usluge „Imperijalom plus doo“ i Interresornom komisijom, koja donosi mišljenje o potrebi za dodatnom podrškom deteta kroz uslugu lični pratilac deteta. Na sastanku je pružaoc usluge izneo svoja dosadašnja zapažanja o pružanju usluge, potrebama i problemima sa kojima se susreću. Napomenuto je da je kod pojedine dece koji su već dugogodišnji korisnici usluge došlo do promena potreba za dodatnom podrškom kroz ovu uslugu, da se usluga ličnog pratioca primarno odnosi na podršku tokom boravka deteta u obrazovnoj ustanovi, kako bi se omogućilo njegovo aktivno učešće u nastavi, kretanju i komunikaciji, kao i da većina dece pohađa redovnu nastavu u trajanju od 4 do 6 časova dnevno.
Kako bi se stekao uvid u stvarne potrebe dece za uslugom lični pratilac a na osnovu zapažanja o pružanju usluge, potrebama i problemima sa kojima se pružaoci usluge susreću, predloženo je da se izvrši revizija svih mišljenja komisije koja su starija od godinu dana, što po Pravilniku o radu Interresorne komisije, komisije treba i da čini. Interresorna komisija je izvršila reviziju svih predmeta, obavila procenu dece i razgovor sa roditeljima, razmotrivši lekarsku i drugu dokumentaciju.
Na osnovu izvršene revizije Interresorne komisije a po prethodno dobavljenom mišljenju svake škole ponaosob u kojoj dete boravi, doneta su mišljenja da za 12-oro dece više ne postoji potreba za dodatnom podrškom kroz uslugu lični pratilac. Napominjemo da je sa svakim mišljenjem Interresorne komisije roditelj upoznat i da nije bilo žalbi, i da su potpuno netačne informacije da je usluga ukinuta niti da je dete kome je pomoć neophodna ostalo bez pratioca.
Nakon toga Grad je održao sastanak sa Centrom za socijalni rad, pružaocem usluge „Imperijalom plus“, predstavnikom Interresorne komisije i direktorom škole „Dr Svetomir Bojanin“, koju pohađa najveći broj korisnika usluge lični pratilac deteta, te je napomenuto da učenici škole uslugu lični pratioc koriste za podršku u dolasku i odlasku do škole, u funcionisanju u samom školskom okruženju i da usluga ličnog pratioca u trajanju od 4 časova do 6 časova zadovoljava sve potrebe deteta.
Centar za socijalni rad je istakao da kod jednog broja dece potreba za dodatnom podrškom nije zbog savladavanja školskog gradiva i pomoći u kretanju i komunikaciji, već zbog vaspitnih problema i problema u ponašanju. Kod takve dece, naveli su, potreba za uslugom ličnog pratioca postoji u toku boravka deteta u obrazovnoj ustanovi.
Analizom stanja kada je reč o usluzi personalne asistencije primetno je kod pojedinih korisnika pogoršanje zdravstvenog stanja i da zbog toga njihove potrebe prevazilaze uslugu personalne asistencije i odnose se na uslugu pomoći i nege u kući, kao i da se najveće potrebe korisnika odnose na pomoć oko oblačenja, higijene, pripreme lakih obroka i kretanja, i da se one u kontinuitetu realizuju u trajanju od maksimalno 6 časova dnevno. Istaknuto je da Centar za socijalni rad za svakog korisnika izrađuje individualni plan podrške kako bi se osiguralo da svaki korisnik dobije podršku koja je primerena njegovim stvarnim potrebama, bez prekomernog ili nedovoljno angažovanja resursa.
Nakon obavljene detaljne analize potreba za uslugom lični pratilac i personalni asistent, a u skladu sa stručnim mišljenjima svih relevantnih institucija, zaključeno je da obezbeđivanjem usluge 6 sati dnevno po korisniku (kao što je slučaj u najvećem broju gradova i opština u Srbiji), u potpunosti omogućujemo da se usluge održe kontinuirano, kvalitetno i dostupno korisnicima kojima su potrebne, u skladu sa mogućnostima lokalnog budžeta.
Shodno svemu navedenom, javnost mora biti upoznata sa svim činjenicama, a pre svega sa onim da je Grad Subotica jedan od retkih gradova u kojima se usluge u potpunosti finansiraju iz gradskog budžeta, bez participiranja roditelja, i da iz godine u godinu povećavamo iznos obezbeđen za ovu uslugu kako bismo omogućili što većem broju korisnika kojima je potrebna da je koriste. Po važećem ugovoru, radi se o 140 korisnika usluge za koje je angažovano 50 personalnih asistenata i 90 ličnih pratilaca, navodi se još u demantiju Sekretarijata I ističe da sve drugo, plasirano u javnosti (konkretno fejsbuk nalog Ranke Kašiković ), bazirano na insinuacijama i tendencioznom iznošenju nepotpunih ili poluistinitih informaja sa namerom da se u ovoj oblasti socijalne zaštite, gde su osetljive kategorije stanovnika, unese nemir i osećaj straha.
Saznajemo da su personalni asistenti angažovani preko firme “Imperijal plus” iz Sombora od osobe koja je zadužena za pratioce iz Subotice dobili poruku u kojoj se obaveptavaju da je gradska uprava donela odluku da se radno vreme asistenata I ličnih pratilaca svede na 6 sati dnevno a u određenim situacijama I na četiri, od juna meseca sa razlogom da se svim korisnicima kojima je nakon revizije Interresorne komisije odobreno novo rešenje omogući usluga kao i onima koji sun a listi čekanja već mesecima.
Molimo da razmislite da li želite da nastavote da radite pod ovim uslovima, piše u prosleđenoj poruci.
Iz svega možemo zaključiti da je potreba za asistentima veća ali ne dovoljna da se personalni asistenti I lični pratioci angažuju na osam sati, što znači da će na ovom poslu eventualno moći da budu angažovani oni kojima je ovo dodatan prihod, nor penzioneri ili osobe koje nisu stručne za ovaj vid posla.
Takođe zaključujemo da će dužnost medija uskoro biti praćenje fejsbuk naloga građana i građanki Subotice jer nikad se ne zna – možda vas grad i demantuje!