U petak je, povodom 114 godina od otvaranja prvog stacioniranog bioskopa na ovim prostorima položen venac na bistu pionira kinematografije Aleksandra Lifke a ovim činom simbolično je otvoren još jedan Festival sećanja. Festival je otvorio Aleksandar Saša Erdeljanović, vd direktora Jugoslovenske kinoteke koji je je ovom prilikom rekao da je Aleksandar Lifka bio ne samo pionir jugoslovenskog i vojvođanskog filma nego pionir srednjeevropskog filma.
Aleksandar je na ovim predelima prikazivao filmove od početla 20. veka. Imao je tri pokretna bioskopa, a prvi stacionirani – stalni bioskop otvoren je 1911. godine. On ne samo što je bio vlasnik biokopa nego je i distribuirao filmove a ujedno je bio jedan od prvih filmskih snimatelja, pionir kinematografije. Relativno mali broj njegovih filmova je sačuvan naročito onih koje je snimao pre Prvog svetskog rata iz razloga što je početkom tridesetih godina nakon jednog velikog požara u Zagrebu država oduzela filmove svim vlasnicima filmova dok ne nađu neko pravo rešenje za čuvanje a desilo se da su filmovi uništeni. Jedan deo filmova, na sreću je ostao u Lifkinom stanu pa tako danas znamo kako je izgledala Subotica od 1911. do kraja dvadesetih godina kada je prestao da se bavi snimanjem, kazao je Erdeljanović koji je nakon samog čina otvaranja održao master-klas predavanje “Prvi srpski igrani film” da bi potom bo i film „Život i dela besmrtnog vožda Karađorđa“ (Srbija, 1911, Ilija Stanojević, 60’) . Nakon prikazan je i dokumentarni film „Glumčina“ (Srbija, 2021, Vladimir Ristić, 92’) o jedinom i neponovljivom Zoranu Radmiloviću.
U sklopu festivala otvorena je i izložba karikatura “Monolit” Darka Kovačevića koji je inspiraciju u istoj pronaoašo u filmu Stenlija Kjubrika iz 1968. godine “Odiseja u svemiru”. Karikaturu kao jednu rizičnu formu pokušao sam da povežem sa filmom kroz Stenlija Kjubrika „Odiseju u svemiru“ gde je reditelj stilizovao tehnologiju ili budućnost u jedan crni pravougaonik. Na temu crnog pravougaonika, nepoznatosti , uradio sam izložbu, rekao je Kovačević dodajući da je karikatura kao način izražavanja ustvari neka vrsta minskog polja a gledana kroz istoriju izrazito subverzivna. Ipak uspeli smo da napravimo izložbu karikatura u ovom vremenu.
U subotu, 18. oktobra u 18 časova održaće se master klas: Kultura sećanja – „Ekofeminizam i Bunjevke“ a program će se potom nastaviti prikazivanjem kratkih dokuentarnih filmova: „Skulpture koje su oživele“ (Srbija, 2025, Sandra Iršević, 3′) „Slikarka Angelina Mačković“ (1883-1966)“ (Srbija, 2024, Sandra Iršević, 7′) „Mara Đorđević Malagurska“ (1894-1971)“ (Srbija, 2021, Sandra Iršević, 8′) 19,30h Nostalgija: „Palić 1920-1950“ Dejan Mrkić – Lansky Fotografije i filmski zapisi. Dokumentarni film: „Letnja pozornica Palić“ (Srbija, 2015, Dejan Mrkić, 15′).